Goed nieuws vanuit het mooie Salta! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Marlies Barsingerhorn - WaarBenJij.nu Goed nieuws vanuit het mooie Salta! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Marlies Barsingerhorn - WaarBenJij.nu

Goed nieuws vanuit het mooie Salta!

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

12 April 2010 | Argentinië, Salta

Hola Todos!

Ten eerste natuurlijk heeeel erg bedankt voor alle berichtjes/kaartjes/emailtjes/telefoontjes/smsjes en krabbeltjes voor mijn verjaardag! Ik vond het echt heel leuk dat er zoveel mensen aan mij dachten. Dank jullie wel! Het kan trouwens zijn dat ik wat smsjes niet heb ontvangen (of juist heel vaak;)), mijn mobiel doet soms een beetje raar.

Ik hoop dat alles goed gaat in Nederland. Ik zit nu in een stoffig internetcafeetje met een big smile op mijn mond want net heb ik het mailtje geopend waar ik al een paar dagen op zat te wachten: de uitslag van de eerste ronde voor de decentrale selectie voor geneeskunde. En ik ben door naar de tweede ronde! Al het werk dat ik in Cordoba en daarvoor in Delfzijl heb geleverd is dus niet voor nisk geweest en nu mag ik 5 juni op de toetsdag komen! Ik ben echt enorm blij zoals jullie je misschien wel voor kunnen stellen!

Eens kijken… Ik wil heel veel vertellen dus het wordt vast weer een lang verslag!

Vrijdag heb ik verder niets meer gedaan tot na het avondeten. Er was een meisje in het hostel die ik ook in El Calafate had leren kennen en samen met haar en nog een stuk of 6 anderen gingen we naar de bar naas het hostel om mijn verjaardag te vieren. Het was echt heel gezellig en ik kreeg natuurlijk een gratis drankje en balonnen voor mijn verjaardag! Om 12 uur werd er voor me gezongen en toen kregen we nog een stukje taart want er was blijkbaar taart over in de bar. Het was echt heel gezellig en dit was een leuke manier om mijn verjaardag te beginnen! Ik had het maar niet al te laat gemaakt omdat ik de 2 avonden ervoor nauwelijks had geslapen (in de krakkemikkige bus van El Calafate naar Bariloche) en ik moest zaterdagochtend vroeg opstaan. Ik ging namelijk paardrijden in de bergen. Dit was echt heel tof! Ik startte met 4 andere meisjes, maar die reden maar voor een uurtje dus na dat uurtje ging ik samen met de gaucho nog verder rijden naar een meer en verder de bergen in. Vooral dat was erg leuk omdat we ook gingen draven en galopperen. Na drie uur was het dan voor mij ook afgelopen en toen ging ik terug naar het hostel waar ik veel telefoontjes kreeg en ik mn email bekeek. Ook wilde ik mijn foto´s uploaden op mn usbstick maar toen gaf de computer aan dat er een virus op mijn SD kaartje stond. Ik was direct in paniek, want dat is echt een grote angst op dit moment, mijn foto´s verliezen. Gelukkig lag het aan de beveiliging op de computer want in een intenetcafe deed hij het gewoon. Later die middag heb ik mezelf nog op een submarino getrakteerd. Dat is mijn nieuwe verslaving geworden (na de dulce de leche en de ijsjeswinkel Grido). Het is warme chocolademelk en als je het besteld krijg je een beker warme melk en dan mag je zelf het chocolade erin smelten! Echt verukkelijk! Na dit cadeautje van mezelf ging ik naar het hostel voor het avondeten. En toen het eten op was, was het zover: mijn taart. Ik had vrijdag gevraagd om een bakvorm en toen zei de kokkin dat zij de taart wel zou bakken! Echt heel leif! Ze had zelfs nog slagroom gekocht en de taart erg mooi versierd! Echt jammer dat ik de foto´s niet kan uploaden. Er werd weer voor me gezongen en iedereen in het hostel kreeg een stukje taart, wat erg gewaardeerd werd!

Zondag ging ik als eerst met mijn kamergenootje Luise uit Berlijn naar het centrum. Ik moest vragen of ik kon paragliden, maar helaas ging dat (weer) niet door. Ik kon maandagochtend wel in El Bolson paragliden maar dan zou ik mijn bus niet redden dus dat kon niet. Daarom ging ik zondagmiddag samen met Luise en twee Engelse meisjes de fietstour van 30km doen. Dit was echt heel leuk. Dwars door de bergen, langs de meren en ook langs een Zwitsers koloniedorpje. Het was wel hard werken want doordat het dwars door de bergen ging moesten we dus ook af en toe flink stijgen. Gelukkig waren er ook veel afdalingen en toen voelde het net of we meededen aan de tour de France. We gingen zo hard, niet normaal. Gelukkig is er niemand gevallen en we zijn allemaal gezond weer teruggekomen in Bariloche (wel met enorme spierpijn!). Daarna heb ik nog een submarino gedronken met Luise en na het avondeten hebben we met een groep nog een film gekeken.

Maandagochtend heb ik toen nog een keer een submarino gedronken met Luise (ik zei toch dat ik verslaafd was;)) en ´s middags ging ik om drie uur met de bus naar Mendoza. Na weer een lange nacht met weinig slaap kwamen we toen s ochtends om 8 uur aan in Mendoza. Hier wilde ik niet te lang blijven omdat ik hier al geweest was en ik mijn tijd hard nodig heb. Ik heb toen direct een ticket geboekt voor de bus naar Salta, dezelfde dag om 8 uur ´s avonds. Ik moest me dus 12 uur vermaken en heb toen rustig gelezen, in het park gezeten, wat geinternet, lekker geluncht en toen was het alweer bijna tijd. Het was wel erg toevallig want in het park kwam ik Rene tegen. Een Amerikaans meisje waar ik in Puerto Madryn bij op de kamer sliep. Echt zo toevallig dat je iedereen weer tegen komt. Wij waren namelijk allebei de andere kant op gereisd en dan kom je elkaar na 2 weken weer tegen! Maar goed om acht uur ging mijn bus dus weg en dit was de eerste bus waar ik goed in heb geslapen! Ik wilde heel graag The Proposal zien die werd gedraaid in de bus, maar na 10 minuten sliep ik al. En vervolgens ben ik alleen wakker geweest voor het eten dat we kregen. (in de laatste twee bussen hebben we trouwens Bingo gespeeld, geniaal toch?)

Gisteren kwam ik dus heerlijk uitgerust aan in Salta. Hier heb ik toen direct mijn drie dagen volgeboekt met tours en toen heb ik de stad bekeken. Het is echt anders dan de andere steden die ik hier tot nog toe heb gezien en ik vind het een hele leuke stad! ´s Avonds hadden we asado in het hostel en toen kwamen er nog mensen zingen en dansen dus dat was weer een spektakel. Vanmorgen ging mijn wekker om kwart voor 7 dus het was wel moeilijk wakker worden maar dat was het zeker waard. Ik ging namelijk met 14 andere mensen en onze tour naar Calchi. Een dorpje hoog in de bergen. We moesten een aardig poosje rijden door de bergen. En het was zo apart, eerst waren de bergen nog heel groen, toen kwamen er wat rode rotsen bij en nog geen kilometer verder waren de bergen roodgekleurd. Echt heel mooi! Vervolgens zijn we pop het hoogste punt gestopt om foto´s te maken (ong. 3300 meter) en daarna gingen we naar het nationale park met allemaal cactussen. Echt zover je keek zag je alleen maar enorme cactussen en daarachter dan de rode bergen. Heel indrukwekkend! En toen gingen we dan naar Calchi. Een klein dorpje waar we wat hebben rondgekeken en een ijsje hebben gekocht. Vanmorgen toen we weggingen was het nog erg koud maar toen we in Calchi waren was het denk ik een graad of 25 en erg zonnig. Ik ben ook voor het eerst in deze 2,5 maanden echt verbrand! Na een uurtje in Calchi gingen we weer terug naar Salta. De gids vertelde dat er een kans was dat we tarantula´s, een zwarte weduwe of slangen zouden zien, maar dat was helaas niet het geval. Wel hebben we veel lama´s en ezels gezien dus dat was ook erg leuk.

Morgen ga ik de hele dag naar Cafayate. Weer met bijna alle mensen die vandaag gignen en het was erg gezellig dus dat wordt vast leuk. In Cafayate gaan we langs wijngaarden en dan gaan we wat hiken tussen nog meer gekleurde bergen. Als het goed is moet dat nog spectaculairder zijn! Zaterdag gaan we de trein naar de wolken volgen. Dat is een trein die dwars door de bergen rijd naar de grens van Chili. Wij gaan niet in de trein maar gaan wel het spoor volgen en vervolgens gaan we naar zoutmeren hier in de buurt. Ik heb dus nog twee drukke dagen te gaan en dan hoop ik dat ik zondag in de bus naar Puerto Iguazu weer zo lekker kan slapen!

Vandaag besefte ik trouwens dat ik nog maar twee weken in Argentinië ben! Ik vlieg namelijk op 29 april ´s ochtends uit Cordoba naar Lima. Dan van Lima naar Madrid en van Madrid naar Amsterdam waar ik dan op koningedag rond een uur of 6 ´s avonds aankom. Echt raar hoor, ik heb nu nog 2 dagen om Salta verder te bekijken, dan 2 dagen om Iguazu te ontdekken en dan nog een dag of 3 in Buenos Aires. Dan ga ik nog een paar dagen naar Cordoba en de rest van de tijd zal ik in de bussen doorbrengen. Ik kijk er op zich al wel wat naar uit om naar huis te gaan. Om iedereeen weer te zien en niet alleen met je backpack te leven, maar aan de andere kant wil ik hier nog lang niet weg. Het is zo´n mooi land met geweldige mensen en er valt nog zoveel meer te zien. Een maand klinkt misschien heel lang maar voor Argentinië is het eigenlijk niet genoeg. Ik moet nu verschillende dingen overslaan en soms is het erg frusterend als de bus niet rijd als ik dat wil omdat ik dan weer een dag verlies. Maar aan de andere kant heb ik zoveel gezien in deze maand. Ik moet eigenlijk niet klagen!;)

Nou mensen ik stop weer en ga weer richting het hostel,

Heel veel liefs en tot over twee weekjes

Xxx Marlies

  • 16 April 2010 - 06:01

    Papa:

    Hoi lieve Marlies,
    Allereerst vreselijk gefeliciteerd met het behalen van de 2de ronde van de decentrale. Wat zul je je opgelucht en blij voelen. En nog meer kunnen genieten van al dat moois tijdens de laatste 14 dagen. En weer allemaal antwoorden in je stuk op vragen waar we niet aan toe komen tijdens het bellen. Prachtig om te lezen. En fijn dat je zo geniet van wat je wel ziet. De gemiste steden en bezienswaardigheden moeten dan de volgende keer maar, toch?
    Goed trouwens dat je niet deze dagen al thuis komt, want het vliegverkeer ligt plat door een vulkaanuitbarsting op IJsland. Hopelijk is dat over 14 dagen weer over, want je moet nu toch wel weer eens thuis komen hoor. Mis je. Maar maak er eerst nog een fantastische 14 dagen van. Heel veel liefs en knuffels, papa

  • 16 April 2010 - 06:13

    Ilona:

    echt geweldig!! ik vroeg net in mijn mail hoelaat je aankwam, maar daar ben ik nu inmiddels achter;) veel plezier en kan niet wachten tot je weer thuis bent!!
    xxx liefs

  • 16 April 2010 - 08:01

    Ella:

    Marlies!!
    Wat een super goed nieuws! Gefeliciteerd!! Ik weet bijna wel zeker dat je nu toegelaten wordt! En anders nog een jaartje naar Argentinië om de rest te ontdekken :D Maar daar gaan we niet van uit, hihi ;)
    Wederom weer een leuk verhaal om te lezen! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zo'n submarino! Ik wist niet dat het bestond :D Heb je er wel eentje op de foto?? Dan kom ik die gauw bekijken als je weer thuis bent!

    Geniet er nog even van, de komende twee weken! Tot gauw!!
    xx!

  • 16 April 2010 - 08:25

    Asmara:

    wauw gefeliciteerd marlies. Ben echt heel erg blij dat je nu wel door bent. Maak er het beste van he 5 juni. Maar daar heb ik de volste vertrouwen in dat gaat helemaal goed komen;).

  • 16 April 2010 - 08:55

    Laura:

    whahahaha. Wat super tof dat je de tweede ronde hebt gehaald!!!!
    Maar die ga je natuurlijk ook halen.
    Je hebt een mooie verjaardag gehad zo te lezen.
    Geneeskunde is druk en zwaar, ben ik al wel achter gekomen. Ik vind het wel echt leuk, dus dat gaat voor jou volgend jaar wel goed komen.

    Ik zie je snel in nederland weer!

    liefs Laura

  • 16 April 2010 - 11:53

    Ina:

    Hoi Marlies,

    Hartstikke fijn dat je door mag voor je studie!!!!!Op naar de volgende test!!!!!
    Jeroen is ook door de 2e ronde voor de opleiding voor piloot.
    Nu moet hij nog 2 dagen testen doen ( vlieg aanleg ) en de medische keuring. Helaas kan hij jou nog niet terug vliegen.
    Geniet nog van je laatste dagen,

    Groetjes van ons

  • 16 April 2010 - 15:48

    Mama:

    Lieve Marlies,

    Wat een fijn nieuws om de dag mee te beginnen! (dat geldt dan voor ons aan deze kant van de wereld natuurlijk). Er zal een last van je afgevallen zijn.Gefeliciteerd! En wat lekker dat je het nu al hoorde, ik had echt gerekend op de laatste week van april.
    Je ontdekt ook onvermoede talenten zeker, deze reis? Galopperen en draven op een paard door de bergen? Ik wist niet dat je dat kon.
    Bijzonder om binnen een dag of 10 een gletscher en cactussen in het wild te zien, zonder vliegreis!Heerlijk trouwens dat je nu wél een keer goed geslapen hebt in de bus, misschien lukt het je nu steeds wel!
    Blijf nog even lekker 14 dagen genieten van alles wat je meemaakt, bij de rode rotsen, de watervallen en de bruisende stad. Eet nog lekker veel ijsjes en pas vooral goed op jezelf!

    Heel veel liefs van mama

  • 18 April 2010 - 13:03

    Opa En Oma:

    Lieve Marlies,

    Wt weer een leuk verslag uit Salta! Meisje, wat beleef jij toch veel!
    We zijn erg blij voor je dat je door bent naar de tweede ronde van de decentrale selectie en zullen duimen dat je ook door die tweede ronde komt.
    Nog maar 12 dagen en dan kom je weer thuis. We verheugen ons erop!

    Veel liefs van opa en oma

  • 18 April 2010 - 19:47

    Serena =):

    Lieve Marlies!

    Wat een steden bezoek jij zeg, men en dan zit ik alleen maar tussen Appingedam en Groningen.
    Gefeliciteerd dat je door met de decentrale!
    Het is echt nieuws van de dag hoor.
    Ik weet niet meer wie ik sprak (Asmara, denk ik) en die vertelde het meteen!
    Trouwens bij de AH kun je ook zo iets kopen met dat chocolade. Zit het op een stokje?

    Eindelijk ben je verbrand hebben we die aftersun toen niet voor niets gekocht, maar die heb je nu vast niet in je backpack zitten.

    Nou we spreken al weer heel snel, over zo'n 10dagen :o

    Heel veel plezier en tot snel!

    Liefs XXX

  • 19 April 2010 - 08:41

    Lieke:

    Gefeliciteerd dat je de 1e ronde door bent! Veel succes met de 2e ronde. Het lijkt me inderdaad heel bijzonder en leuk om zo je verjaardag te vieren. Geniet nog meer ff in Argentinië. Het weer wordt hier al steeds beter dus als je terug komt is het bijna zomer ;)
    Groetjes,
    Lieke (Projects Abroad Nederland)

  • 19 April 2010 - 08:44

    Reina Renes:

    Hoi Marlies
    Natuurlijk ook van onze kant van harte gefeliciteerd dat je door de eerste ronde heen bent. Jouw dag kon vast en zeker niet meer stuk toen je het mailtje kreeg. Met veel plezier weer jouw stukje gelezen, ga er echt even voor zitten met een kopje senseo erbij. Ga het straks echt wel missen al die leuke reisverslagen van jou.Bingo spelen in de bus, geweldig hoor. En heb je ook iets gewonnen?
    Natuurlijk kom je tijd te kort om alles ter zien maar je dagen zijn nu al overvol en je ziet zoveel mooie dingen. En Marlies er moet wat overblijven voor de volgende keer nietwaar?
    Ik denk dat je nog weleens weer terug gaat naar Argentinie. Wij wensen je nog een aantal hele mooie dagen toe en neem nog maar een aantal lekkere submarino's. Als dat een stukje chocolade op een stokje is dan is het ook hier te koop. Heb ze weleens zien staan in de Margriet of Libelle. Maar ze smaken daar vast en zeker lekkerder, het sfeertje moet je er hier bij denken. Marlies, geniet nog even volop en ik hoop dat de vulkaan zich de komende tijd rustig houdt zodat jij 30 april veilig op Schiphol landt.
    Groetjes Reina + familie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Salta

Marlies

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 29442

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 19 November 2014

Midden Amerika en Argentinië

04 Juli 2012 - 01 September 2012

Val de Loire 2012

03 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Sarzeau 2010

01 Februari 2010 - 30 April 2010

Vrijwilligerswerk in Argentinië!

16 Oktober 2009 - 16 Januari 2010

Au pair in Benicasim

03 Juli 2009 - 25 Augustus 2009

Sarzeau

Landen bezocht: