Guillermo Alejandro le gustan todas las verduras - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Marlies Barsingerhorn - WaarBenJij.nu Guillermo Alejandro le gustan todas las verduras - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Marlies Barsingerhorn - WaarBenJij.nu

Guillermo Alejandro le gustan todas las verduras

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

30 Oktober 2009 | Spanje, Madrid

Dit is wat ik leer tijdens mijn Spaanse les: Willem-Alexander houdt van alle soorten groente. Nou ja eigenlijk zit het iets anders in mekaar. Ik heb nu twee keer Spaanse les gehad van Pilar. Een hele aardige Spaanse vrouw die dan bij ons thuis komt om me 1,5 uur les te geven. Ze kan goed uitleggen en spreekt heel goed Engels. Ik vind de lessen echt super en het is fijn om weer wat te leren;).
Maandag had ik mijn tweede Spaanse les. Ik had braaf al mijn huiswerk gemaakt, waaronder een mailtje naar Pilar schrijven over wat ik aan het doen was en hoe het ging. Ik had toen een heel mooi verhaal gemaakt: Ik was drop aan het eten en water aan het drinken, de ouders waren aan het schoonmaken en de krant aan het lezen en de kindjes keken tv en waren aan het dansen. Ik had goed mijn fantasie gebruikt want er was niets van waar, maar ik vond het goed gelukt. Maandag begonnen we met spellen. Eerst zei Pilar een naam en begon die te spellen en dan moest ik hem opschrijven en later moest ik een naam voor haar spellen. Daarna gingen we een spel doen waarbij je verschillende vragen moest stellen om uit te vinden wie de ander was. Erg leuk en ik was Eva Peron en daarna Tom Cruise. Daarna heb ik de namen van beroepen geleerd en hebben en zo kwamen we op Willem Alexander, en toen ze vroeg wat voor beroep Guillermo Alejandro had en vertelde dat Willem-Alexander is moest ik zo lachen! Verder hebben we het nog over mijn familie gehad en toen heb ik de namen van voedsel geleerd en hebben we daar gesprekjes over gehad. Zo vroeg ze dus ook of ik van groente hield en van welke soort en toen zei ik heel vloeiend: Me gustan todas las verduras. Pilar was heel trots op me en ik eigenlijk ook wel een beetje want tijdens afgelopen les heb ik al aardig wat Spaans gepraat. Wel moet ik nog aan 1 ding wennen wat zo onlogisch voelt: De v wordt in het Spaans namelijk net als een b uitgesproken. Valencia en Barcelona begint dus met dezelfde letter als je het zegt. Daar moet ik echt nog even aan wennen.

Nou dat was mijn Spaanse les. Verder gaat het hier ook nog heel goed en ik heb het echt naar mijn zin. Ik ben meer gewend en daardoor bevalt het echt super. Natuurlijk heb ik soms wel dingen waar ik tegen aanloop maar dat komt wel goed. Ik heb in ieder geval het idee dat ik het wel tot januari volhoud! Zeker met dit weer! Het is hier echt prachtig weer namelijk. Sinds ik hier ben heb ik alleen een paar keer ’s avonds een lange broek aangehad tegen de muggen en verder alleen nog maar korte broeken en jurkjes, heerlijk! Het is iedere dag nog boven de 24 graden geweest en bijna iedere dag is het zonnig. Vorige week zaterdag was het zelfs 33 graden in de schaduw. Toen heb ik het zwembad in de tuin ook maar eens uitgeprobeerd. Dat water is nu wel erg koud maar toen was het wel te doen. De zee is nu wel heerlijk warm en daar heb ik inmiddels een keer of 4 in gezwommen =).

Vorige week waren de opa en oma van de kinderen er. Dinsdag kwamen ze aan en zondag gingen ze weer weg. Het was erg gezellig en ik kon het erg goed met ze vinden. Zij waren nog nooit echt in Valencia geweest terwijl ze er al heel vaak geland waren en daarom besloten we om vorige week donderdag met zijn allen naar Valencia te gaan. Toen we weggingen regende het hier in Benicasim echt heel hard maar onderweg werd het gelukkig droog en was het 24 graden met een zonnetje. We zijn in Valencia naar de moderne gebouwen geweest (heel rare gebouwen, zie de foto’s) en daarvandaan zijn we door het enorme park naar het oude centrum gelopen. Valencia bestaat voor een groot gedeelte uit park omdat een rivier die is drooggelegd helemaal tot park is omgetoverd. De weg van de moderne gebouwen naar het centrum was wel 5 km, helemaal door het park! Eenmaal in het oude centrum hebben we wat gegeten, daarna hebben we nog een rondje door het centrum gelopen en toen weer naar huis. We zijn er dus niet heel lang geweest maar wel lang genoeg om te zien dat Valencia een verschrikkelijk mooie stad is waar ik zeker nog een keer heen wil tijdens mijn verblijf hier. Ik mocht trouwens van Valencia wel terug naar huis rijden maar helaas had ik mijn rijbewijs thuis laten liggen dus toen kon dat niet.. Maar waarschijnlijk ga ik hier dus nog wel wat rijden.
Zaterdag hebben we de verjaardag van het oudste meisje gevierd. ’s Ochtends de cadeautjes en de taart (en dus samen zwemmen), maar aangezien het toch een vrije dag voor me was ben ik toen ’s middags op de fiets gestapt. Ik ben toen eerst naar El Grao gereden, eigenlijk is dat de haven van Castellon. Van Benicasim tot El Grao loopt er helemaal een fietspad langs de boulevard, echt heel fijn want zo fiets je de hele tijd langs het strand en de zee. De andere kant op is dat ook zo dus ik kan nog een eindje fietsen. In El Grao heb ik was rondgekeken en toen ik in de haven kwam, was het net of ik weer even in Delfzijl was. Het lijkt echt op elkaar! Toen ik heel El Grao had gezien, het is namelijk niet zo groot, besloot ik naar Castellon te fietsen. Ik kon de hoge gebouwen al zien en er liep een fietspad die kant op dus ik dacht ik ga gewoon even kijken. Ik kwam helaas alleen bij een supergrote supermarkt waar ik vrijdag ook al geweest was, maar daar kon ik toch mooi even wat drinken kopen. In het centrum van Castellon zijn namelijk geen fietspaden en ik zag het niet zitten om daar op de weg te fietsen. Zondag is ook een vrije dag en toen heb ik eerst mijn Spaanse huiswerk gemaakt en daarna ben ik naar het strand geweest.

Nou dat waren mijn vrije dagen. Maar wat doe ik nou eigenlijk als ik moet werken? Het verschilt erg per dag maar het komt erop neer dat ik met het oudste meisje speel tot haar middagslaapje en dan ben ik vrij totdat ik moet koken of dat er gekookt wordt. Verder let ik tussendoor ook op het jongste meisje of doe ik wat huishoudelijke klussen. Ik hoef alleen wat de stofzuigen, te dweilen en een beetje te strijken dus dat valt erg mee en ik vind dat ook wel leuk om te doen. Even een ochtendje wat rustiger aan en dan ben ik even alleen thuis dus dan kom ik weer even tot rust. Ik ga vaak met een van de twee meiden even op pad. Naar de supermarkt, naar het strand of even wandelen naar een speeltuintje. Verder speel ik heel veel doktertje (toch nog een deel geneeskunde!), knutsel ik me rot, speel ik in de zandbak en word ik geschminkt. Verder luister ik ontzettend veel kinderliedjes-cds (ik ken die van Dikkie Dik al uit mijn hoofd, het liedje dat hij jarig is heb ik inmiddels al wel 40 keer gehoord) en af en toe zingen we met zijn allen liedjes bij de piano of terwijl ik de liedjes speel op mijn fluit. De meisjes zijn meestal heel lief maar soms zijn ze ook erg ondeugend. Zo had de oudste laatst niet geslapen ’s middags maar toen had ze met al haar knuffels doktertje gespeeld op haar kamer. Overal lagen wattenstaafjes en een deel van de knuffels zat onder de billenzalf. Maar dinsdag toen ik in de supermarkt was met haar, was het echt zo lief! Ik snap namelijk niets van de supermarkt.. Het is zo raar ingedeeld! Dus toen ik na 5 rondjes weer bij het vlees uitkwam zei ik: ‘Ik snap er helemaal niets van, nu zijn we weer bij het vlees!’. Hierop legde ze een hand op mijn arm en zei: ‘Stil maar Marlies, het maakt niet uit hoor. Niet huilen.’ Lief hè?
Ook is ze heel geïnteresseerd in alle foto’s die ik op mijn kamer heb. Ik moet heel vaak met haar alle mensen bij langs en dan vraagt ze hoe iedereen heet. Ook vraagt ze een paar keer per dag: ‘Marlies, hoe heten jou vriendjes?’ En als we over straat lopen pakt ze vaak een bloem of een steentje voor mijn vriendinnetje of zus. (ik kan de steentjes helaas niet naar jullie opsturen)

Als de meisjes op bed liggen heb ik een paar uurtjes vrij. Helaas is dit op een tijd waarop de winkels hier dicht zijn. Zo heb ik eergisteren een uur moeten wachten voordat een winkel weer open was. Gelukkig had ik nog wat anders te doen maar het is wel vervelend. Ook is het postkantoor dicht ’s middags dus ik moet morgenochtend maar even postzegels halen. Wel zijn de mensen in de winkels erg vriendelijk en als ze Engels kunnen dan willen ze dat ook graag tegen je proberen, helaas zijn er heel weinig mensen die Engels spreken hier, al moet ik dan wel mijn Spaans oefenen en dat is juist weer goed. Ik ga trouwens waarschijnlijk ook weer een beetje sporten. Ik heb gisteren even hardgelopen wat hier heel mooi kan, je kan hele stukken over de verlichte boulevard, maar ik denk dat ik maar weer ga zwemmen. Je kan hier niet 1x zwemmen, je moet dan direct een 12-badenkaart kopen en ik denk dat ik dat morgen maar ga doen. Dit weekend gaan we waarschijnlijk ook de berg op met het hele gezin. Eerst een stuk met de auto en dan nog een stuk wandelen. Het lijkt me erg leuk maar het lijkt me nog wel wat met twee van die jonge meisjes.

Deze week had ik 2x gekookt en het was 2x een groot succes. Vooral de pannenkoeken vielen erg in de smaak. Maar recepten zijn nog steeds welkom!

Nou dit was het weer voor vandaag, ik zal snel weer een stukje plaatsen. Ooh en ik vergeet het bijna maar heel erg bedankt voor de leuke reacties! Echt heel leuk om te lezen dat jullie zo meeleven!

Veel liefs en een beso ,
Marlies

  • 30 Oktober 2009 - 21:15

    Hellen:

    Hee Marlies!

    echt super om te lezen dat je het er zo naar je zin hebt! Heb jij nu net zo heerlijk weer als ik op Kos had ;) Veel plezier nog en ik spreek je snel weer!!

    Liefs (L)

  • 31 Oktober 2009 - 14:55

    Peter Pedaalemmer:

    Yo gangster,

    mooi dat je je een beetje vermaakt, wel weer jammer dat je dan 3000km verderop gaat, en het NOGSTEEDS op Delfzijl lijkt!

    Naja, wat doe je eraan.

    Ga door met je Spaans lessen en houd ons op de hoogte.

    Pas goed op jezelf meid.
    P. Pedaalemmer.

  • 31 Oktober 2009 - 18:26

    Francisca:

    Lieve marlies,

    Altijd handig dat je straks in Argentinie kan zeggen dat je alle groentes lust :)!
    Jaloers makend, dat weer bij jou, hier was het vandaag goed maar wel winterjassenweer en morgen komt er regen en veel wind, dus echt herfstweer.
    Fijn dat het zo goed gaat en we verheugen ons erop om de Dikkie Dikliedjes te horen.
    Leuk dat je zo'n uitvoerig stuk hebt geplaatst, zelfs na alle mailtjes en ge-Skype lazen wij nog nieuwe dingen!
    Geniet nog van je weekend en het mooie weer!

    Liefs, mama

  • 04 November 2009 - 11:36

    Annika:

    Eeey lieszjee:D:D

    Ik ben zo blij dat je het naar je zin hebt! Heb je al een beetje in je reisboekje geschreven over je avonturen? Eigenlijk een beetje raar want we lezen het hier ook al:P Ik heb me ook aangemeld dat ik steeds een mailtje krijg wanneer jij hier een nieuw verhaaltje plaatst:D Zo ben ik altijd op de hoogte!! Je leert wel een goede huisvrouw te zijn dus je moeder zal wel blij zijn wanneer je weer terug bent en een aantal taken over kunt nemen:P Ik zit nu in de letterenbieb mijn tijd een beetje te doden en ik dacht laat ik eens een berichtje plaatsen(A) Er staat een lange rij te wachten die een computer wil hebben, maar ik vond jouw berichtje lezen toch iets belangrijker:P Ik heb je adres nu ook dus ik zal je snel een brief schrijven! Ga door met schrijven en al helemaal met foto's maken:D:D Heel leuk om te zien en te lezen namelijk;)

    Je hoort snel van mij:P
    Liefs(K)

  • 09 November 2009 - 08:35

    Ilona:

    hee liesje!!
    wanneer komt er een nieuw bericht??:P ik wacht met smart! al niewe dingen beleeft?
    xxx heleboel liefs(L)

  • 10 November 2009 - 16:21

    Serena&vader:

    Hey Marlies,
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen. Mijn vader heeft ook meegelezen ;) We zeiden al als jij weer terug bent over 67 dagen is het echt wel even wennen voor je, dan loop je wel met 3 truien over elkaar heen, haha
    De foto's van V(B)alencia zijn echt mooi, wat een gebouwen. Nou als ik nog een keer een lekker recept weet dan zal ik het mailen maar ik ben nog niet zo'n kokin (a)
    Die meisjes zijn echt lief dat ze zo met je meeleven =)
    Nou we spreken snel en ik zie al uit naar je volgende verslag ;)

    Liefs Serena

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Marlies

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 29471

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 19 November 2014

Midden Amerika en Argentinië

04 Juli 2012 - 01 September 2012

Val de Loire 2012

03 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Sarzeau 2010

01 Februari 2010 - 30 April 2010

Vrijwilligerswerk in Argentinië!

16 Oktober 2009 - 16 Januari 2010

Au pair in Benicasim

03 Juli 2009 - 25 Augustus 2009

Sarzeau

Landen bezocht: