Het jaar uit met 12 druiven in mijn mond! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Marlies Barsingerhorn - WaarBenJij.nu Het jaar uit met 12 druiven in mijn mond! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Marlies Barsingerhorn - WaarBenJij.nu

Het jaar uit met 12 druiven in mijn mond!

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

31 December 2009 | Spanje, Madrid

¡Hola todos!

Vanuit mijn kamer die ondertussen naar ‘oliebollenvet’ ruikt nog even een laatste berichtje in 2009. Het voelt echt niet als oudejaarsdag. De hele dag is het hier al prachtig weer; vanmiddag was het zelfs 23 graden en de zon heeft de hele tijd geschenen. Ook met kerst was het stralend weer dus ik heb echt niet het gevoel dat het al eind december is. Het lijkt meer of de lente weer is begonnen. Echt raar want bij kerst en oud en nieuw hoort gewoon een speciaal gevoel en dan mis ik dit jaar een beetje. Toch heb ik een leuke kerst gehad. In Spanje vieren ze alleen 1e kerstdag en dat deden wij ook. We hebben toen ’s morgens gewandeld in de bergen en verder vooral veel gegeten. Heel veel gegeten. Het begon rond half 5 met wat hapjes en om half 10 was het toetje op denk ik. Echt erg lang en veel gegeten maar het was wel erg gezellig! Ook hebben we ’s ochtends de cadeautjes onder de kerstboom uitgepakt. Ik heb een mooie ketting gekregen en de cadeautjes die ik voor de familie had gekocht vielen ook in de smaak. Vooral het Kerstmannenpak dat ik voor de oudste had gekocht. (de 2e kerstdag heb ik toen heel gezellig mijn kamer opgeruimd:))

Vanavond gaan we gourmetten en dan een filmpje kijken. Er worden nu dus oliebollen gebakken dus we hebben toch nog een beetje Nederlands Oud en Nieuw. (als de oliebollen lukken want net lukte het nog niet echt) Maar we hebben ook een deel van het Spaanse Oud en Nieuw in huis gehaald: 12 druiven. Hier eten ze de 12 seconden voor middernacht iedere seconde een druif. Vraag me niet hoe je 12 druiven in je mond kan houden maar dat zullen we zien vanavond. Het lijkt me heel komisch maar het proosten zal wel raar worden. Gfeflukkigss Snfieuwsjaar! En tegelijkertijd vliegen er 36 druiven door de kamer.. We zullen zien ;). Ik heb de laatste tijd veel gepraat met het meisje achter de balie van het zwembad en toen ik vroeg waarom de Spanjaarden het deden vertelde ze dat ze het eigenlijk niet wist maar iedereen deed het gewoon. We hebben toen maar besloten dat het was om eens goed te lachen. Waarschijnlijk wordt er hier weinig tot geen vuurwerk afgestoken maar we zullen het zien (of niet..)

Ik heb het hier weer een stuk meer naar mijn zin. Het klikt opeens een stuk beter en ik kan ook aftellen totdat ik iedereen weer zie, dat zal ook wel meehelpen denk ik. Ook is het weer heel mooi weer dus ik kan weer leuk met de meiden naar buiten.
Ik was trouwens ook eindelijk naar de film over de gehaktballen regen geweest! Hij was echt heel leuk en precies op mijn Spaanse niveau! Ook Valencia was super. Ik heb het hele park bekeken op de fiets en daarna nog wat gewinkeld. Nu kan ik alles aan mijn zus laten zien als we daar over 2 weken zijn.

Maandag heb ik weer Spaanse les. Ik kijk er echt naar uit! Maandag baalde ik trouwens wel flink. Ik was met het meisje van de balie van het zwembad aan het praten (dan praten we trouwens nog wel Engels) en die vertelde dat je hier bij de universiteit gratis ‘Spaanse lessen’ hebt. Dan kan je gewoon met mensen praten om je Spaans te oefenen. Echt balen dat ik daar nu achterkom want nu kan ik er niet meer heen en is het de moeite niet. Maar goed dat is niet anders, dan moet ik in Argentinië maar wat beter mijn best doen.

Nou ik stop weer, ik zal eens kijken of de oliebollen een beetje gelukt zijn.

Het was niet zo’n lang en interessant stukje deze keer maar zo kan ik jullie toch nog allemaal een gelukkig Nieuwjaar wensen (en doe voorzichtig vannacht!).

Een heel gelukkig Nieuwjaar! ¡Próspero año nuevo!

Hasta la próxima vez,

Besos Marlies

Ps. De foto’s komen nog wel een keer, het is een heel gedoe om ze hier te uploaden:(

Pps. De blauwe plekken van mijn val zijn inmiddels weer weg.

ppps. Nog een tip: stuur nooit een pakje naar Spanje! Mijn ouders hadden me een pakje gestuurd met priority. Die zal er binnen 3-4 werkdagen zijn. Nu zijn we 2,5 week verder en ik heb hem nog niet en ik weet ook niet waar hij is. Internet geeft aan dat het adres verkeerd is maar ook op het postkantoor ligt het niet:( Zo balen... En het gaat niet alleen bij mijn pakje zo!

  • 31 December 2009 - 17:46

    Jolanda:

    Hoi Marlies,

    Erg leuk om je belevenissen in Spanje te lezen. In ieder geval vanuit Delfzijl alvast een heel gelukkig en gezond 2010 gewenst!!

    Groetjes Jolanda

  • 02 Januari 2010 - 19:40

    Mama:

    Hallo Marliesje!!

    Jij natuurlijk ook een heel gelukkig nieuwjaar gewenst! Wordt een spannend jaar met hopelijk allemaal gweldige nieuwe ervaringen.
    Je weet inmiddels al dat wij ondanks de sneeuw veilig thuisgekomen zijn. Het was een aparte ervaring, zo langzaam rijden op de snelweg! Gelukkig was het pas vanaf Hoogevee, ik moet er niet aan denken dat het vanaf parijs zo gegaan was.
    We hebben het heel leuk gehad in Parijs (en heel koud :) ) en veel gezien.
    Je ziet de foto's nog wel.
    Ik hoop dat je lekker gegeten hebt vanavond.

    Groeten en een knuffel van mama

  • 05 Januari 2010 - 19:33

    Florentina Smaal:

    ¡Buenos días¡
    ¿Que tal?
    Espero que te gusta tu aventura en España:)
    Ik heb wat van je verhalen gelezen en het klinkt echt allemaal heel leuk:D Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je niveau wat betreft Spaans is.. Vandaag had ik net tentamens Taalvaardigheid Spaans en we moesten ook een VWO-examentekst maken, dus dat is ongeveer mijn niveau:P maar ik kan me voorstellen dat het in Spanje echt supersnel gaat met je uitspraak en woordenschat.
    Heel veel plezier nog! Ik begreep dat je hierna nog naar Argentinië gaat?
    Y un Feliz año nuevo,
    un gran beso de Florentina

  • 06 Januari 2010 - 19:55

    Sieka Boom:

    Hi Marlies,
    ook vanuit winters (ja, ja...er is weer sneeuw gevallen en de weg is spekglad)Ten Post een heel gelukkig en gezond 2010 gewenst! Moet een raar gevoel zijn als je leest over de winter, terwijl je zelf hopelijk zomerse temperaturen hebt. Geniet ervan!
    Groetjes vanuit huize Boom

  • 11 Januari 2010 - 20:25

    Buurvrouw Marjanne.:

    Hoi Marlies: Dankzij de brief van Pappa Peter kan ik je een beetje volgen. Ik hoop dat onze "kleine" bijdrage jou een beetje kan steunen in je reis naar Argentinië. Ik vind je verhalen erg leuk! Dus laat ik maar eerlijk wezen dat ik bewondering voor jou heb. Ik zou zoiets ook wel een uitdaging hebben gevonden, maar ja, in mijn tijd was dat natuurlijk allemaal anders. En dat is ook wel weer goed.
    We zitten hier in een witte sneeuw wereld. Ik ben niet zo een winter mens, maar van achter het glas lijkt het wel erg mooi. De Appelboom in jullie tuin hangt vol met vogels, en met het vogelboek op schoot heb ik ontdekt dat er wel heel veel Zanglijsters in zitten. Die zien we hier niet vaak.De boom is dus bijna leeg gegeten en de zooi op de grond is niet mis.
    Samen met jouw papa Peter heb ik de straat aardig sneeuw vrij kunnen maken. Sociaal contact is fijn, en wat is hij trots op jou!
    Het is nog steeds wennen dat Kuilsburg gesloopt word, en we een heel nieuw winkel centrum hebben. Er is weinig beweging in het sneeuwruimen, dus je moet erg uitkijken om zonder valpartijen in en uit de winkels te komen.
    Tot nu toe ging het goed, maar.... Ik draag Berg stappers. Toppie dus!
    Nou Kind, ik groet u, en wens je veel plezier in het verre warme Spanje!
    Groeten van Uw achter buurvrouw.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Marlies

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 29465

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 19 November 2014

Midden Amerika en Argentinië

04 Juli 2012 - 01 September 2012

Val de Loire 2012

03 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Sarzeau 2010

01 Februari 2010 - 30 April 2010

Vrijwilligerswerk in Argentinië!

16 Oktober 2009 - 16 Januari 2010

Au pair in Benicasim

03 Juli 2009 - 25 Augustus 2009

Sarzeau

Landen bezocht: