Alweer 5 weken in Argentinië! - Reisverslag uit Villa Allende, Argentinië van Marlies Barsingerhorn - WaarBenJij.nu Alweer 5 weken in Argentinië! - Reisverslag uit Villa Allende, Argentinië van Marlies Barsingerhorn - WaarBenJij.nu

Alweer 5 weken in Argentinië!

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

12 Maart 2010 | Argentinië, Villa Allende

Hola Todos,

¿Todo bien? Hace frio en Holanda? Hier regent het op dit moment weer. Echt zo balen de hele tijd! Het regent dan echt uren lang keihard en dus heb ik mijn vierde overstroming hier weer gehad. Vandaag ben ik daarom niet naar mijn werk gegaan. Filipa had de paraplu mee en aangezien ik hele doorweekt zou zijn als ik op mijn werk zou komen, heb ik deze dag maar vrij genomen. Wel met toestemming van Projects Abroad hoor. Het komt wel goed uit op zich want dan kan ik vandaag alles voor de decentrale selectie afronden en heb ik mijn hele weekend vrij.

Afgelopen weekend was echt super in Mendoza. We gingen eigenlijk voor het wijnfestival maar daar hebben we uiteindelijk niks van gezien. Zaterdagavond was er de verkiezing van de wijnkoningin wat een groot festijn is, maar de kaartjes waren toch iets te duur dus dat ging niet door. Ik denk eigenlijk dat we niet zoveel hebben gemist en we hebben een hele leuke tijd gehad dus het maakt mij niet zoveel uit. Zaterdagochtend kwamen we aan en nadat we onze spullen naar het hostel hadden gebracht gingen we naar Maipu, ongeveer 20 minuutjes van Mendoza. Hier gingen we een fietstocht doen langs de wijngaarden enz. We waren met zijn 11-en in Mendoza maar toen hadden we onze groep gesplitst. We hadden in de bus wel 2 Australische meisjes en 1 Engelse jongen ontmoet en daar hebben we toen de hele middag meegefietst. Echt heel gezellig! Eerst gingen we naar een wijngaard waar we natuurlijk een glas wijn hebben gedronken en een asado (bbq) hebben gegeten. Echt heerlijk! Het was echt zo heet zaterdag dus we hebben denk ik wel 2 uur in de schaduw gezeten op de wijngaard. Daarna stapten we toch maar weer op de fiets en we gingen op weg naar een boerderij waar ze olijfolie maken. Gelukkig kwamen we halverwege de andere groep tegen en die vertelde dat die boerderij dicht was. Toen zijn we naar een andere plaats gegaan waar ze chocola en olijfolie maken. We mochten ook dingen proeven en het was zo lekker om weer even goede chocola te eten! Hier is het chocola namelijk in de supermarkten echt niet te eten! Maar goed, na de chocoladefabriek hebben we nog een wijntje bij de fietsverhuur gedronken en toen naar het hostel. Hier moesten we nog wel 2 uur wachten op de rest van de groep en toen gingen we om 10 uur ofzo uit eten. Weer Asado met heerlijke dingen als darm, lever en bloedworst. Gelukkig waren er ook nog lekkere dingen bij want die ingewanden hoef ik toch echt niet. Daarna ontmoetten we FIlipa en Celia die ook in Mendoza waren maar in een ander hostel en toen gingen we wat drinken en daarna uit. De muziek was in de club waar we waren echt zo vreselijk dus daar zijn we niet lang geweest. Buiten kwamen we toen een Braziliaan tegen die hele verhalen vertelde en waar we niet vanaf kwamen dus toen zijn we keihard weggerend toen hij een aansteker vroeg aan iemand. Het was zo grappig! We hebben ons toen in een tuin verstopt om er zeker van te zijn dat hij ons niet weer achterna kwam. Zondag wilden we raften, maar we werden pas om 10 uur wakker dus toen waren we al te laat. Echt heel balen, want ik had er enorm veel zin in maar dat is niet anders. Zondag hebben we toen de hele dag in Mendoza rondgelopen. Langs allemaal pleinen en kerken en daarna wilden we naar de slangentuin. Onderweg kwamen we nog langs een draaimolen en daar zijn we toen opgeweest! Echt super! Daarna gingen we naar binnen en het was echt heel zielig. Enorme slangen in superkleine hokjes! We zeiden al dat Projects Abroad daar een project moet starten om grotere hokken te bouwen. Na deze slangentuin gingen we naar het park dat op een heuvel ligt. Daar hadden we een enorm uitzicht over de stad en hebben we dus de nodige foto’s gemaakt. Daarna terug naar het hostel en na een ijsje in het centrum gingen we naar het busstation. Ik kon helaas nauwelijks slapen in de bus dus maandag was een zware dag! Ik moest namelijk om 10 uur werken en ik was om 9 uur in Villa Allende terug. Dus snel even douchen en toen aan het werk. Gelukkig kon ik ’s middags een siësta slapen waar ik goed gebruik van heb gemaakt. Ik heb namelijk 4 uur geslapen toen, dwars door allemaal lawaai heen. Het was wel heel raar want toen ik wakker werd dacht ik dat het al dinsdag was.

Dinsdagavond was er een afscheidsfeestje voor Eliza. Het was bij andere vrijwilligers thuis en hun hostvader had voor iedereen die kwam 1 kilo vlees gekocht. Er was dus vlees genoeg! Wel raar hoor, dat was de eerste vrijwilligsterwaar ik echt mee omging die weg ging. Wel was dit ook supergezellig en vandaar dat ik om een uur of 7 in bed lag en weer om 10 uur moest werken.

Ooh trouwens ik heb weer heel vriendelijke Argentijnse mensen ontmoet. Ik ging dinsdagavond in een winkeltje met allemaal sieraden naar binnen en toen begon de verkoopster in het Engels tegen me te praten. Zij had als kind 5 jaar in Nederland gewoond. Het was echt een heel leuk gesprek en ze wilde me wel aan haar zoon voorstellen omdat ik had verteld dat ik eigenlijk niet zoveel Argentijnse mensen ken. Hij zou me dan aan andere mensen voorstellen. Maar ik denk niet dat dat hem wordt omdat ik hier nog maar 3 weken ben en hij net aan de universiteit is begonnen. Ik had daar trouwens ook een paar oorbellen gekocht en die ben ik dus waarschijnlijk net voor de deur op straat verloren. Maar ik dacht dat ze was vergeten ze in het tasje te doen dus ik ging terug. En toen is ze met me gaan zoeken en toen we ze niet vonden kreeg ik zo een nieuw paar! Wel andere omdat het het laatste paar was dat ik ben verloren maar het was zo lief! Ook stopte er woensdagochtend een auto naast me toen ik hier de heuvel op liep met een man, vrouw en een meisje erin. Ze vroegen of ik een lift naar boven wilde. Eerst dacht ik: Moet ik deze mensen kennen? Maar dat was niet het geval. Maar ze zagen er zo aardig uit dat ik met hun mee naar boven ging en ze waren zo vriendelijk! Ze zeiden dat ze al dachten dat ik uit Europa kwam dus daarom boden ze me de lift aan!

Woensdagmiddag was ik naar Cordoba geweest. Ik wilde een mp3 en Lonely Planet in het Engels kopen over Argentinie. Na een tijdje had ik een mp3 speler gekocht en inmiddels had ik al 2 boekenwinkels gehad waar ze de Argentijnse Lonely Planet in het Spaans hadden en allerlei andere plekken in het Engels maar Argentinie natuurlijk niet. Ik ben later nog 3 of 4 boekhandels in geweest en overal was het hetzelfde verhaal. Ik werd zo chagrijnig en in de laatste boekhandel moest ik een half uur wachten omdat je hier niet zelf mag rondkijken in de winkel, de verkopers kijken in het magazijn voor je. En daar hadden ze serieus alle plekken op de wereld in het Engels; Amsterdam, België, Rusland, Scandinavië en ga maar door. Maar Argentinie natuurlijk niet. Nu gaat Vanessa, van PA, voor me kijken in Buenos Aires en anders moet ik hem toch maar in het Spaans kopen.Ooh trouwens ik had dus net een mp3 gekocht en toen kwam ik terug in Villa Allende en toen deed mijn Ipod het opeens weer na een week! Ik was zo kwaad! Maar mijn Ipod doet het inmiddels alweer niet dus nu heb ik mijn mp3 toch maar in gebruik genomen.

Gisteravond hadden we weer een social. Er zijn echt zoveel nieuwe mensen en de helft van de mensen is nu Nederlands! We gingen naar een restaurant met live muziek maar door de enorme regen viel na een half uurtje de stroom uit. Dus kaarsjes aan en de hele avond hebben we in het donker gezeten. Het was wel erg gezellig en de muzikanten speelden toen nog maar met de piano en wat trommels in plaats van de elektrische gitaren. Het was dus erg gezellig en daardoor lag ik weer erg laat in bed.

Vanavond ga ik met Sabina uit. Ik weet niet waar maar ik heb er wel veel zin in! We zouden al heel lang uitgaan en ik kan het heel goed met haar vinden. Ze komt af en toe bij ons thuis omdat Gringa haar helpt met leren en dan kletsen en dansen we wat.

Dit weekend wilde ik gaan paragliden in La Cumbre. Dat blijkt heel mooi te zijn en ik wilde daar dan een nacht blijven om de omgeving te zien. Maar met dit weer lijkt het me niet zo fijn en aangezien ik niet zoveel nachtrust heb gehad deze week en vannacht dus ook niet, zie ik het niet zitten om om 7 uur weg te gaan. Dus nu denk ik er nog even over na wat ik ga doen want aangezien ik nog maar een paar weekends heb hier, wil ik wel echt iets doen.

Mijn werk in Mendiolaza bevalt nog steeds niet zo goed. Ik heb pas een stuk of 3 echt zieke mensen gezien. De rest komt voor een oogcontrole voor een rijbewijs of dat zijn kinderen die een controle hebben voor hun school. Ik ben er direct achteraan gegaan en nu start ik volgende week in Rio Ceballos. In een huiartsenpraktijk/ziekenhuis en Joris werkt daar ook en het bevalt hem heel goed. Daar ga ik dan 3 dagen per week heen en nog 2 naar Mendiolaza.

Er zijn ook plannen gemaakt over hoe ik mijn sponsorgeld ga besteden. We hebben besloten dat ik het geld over verschillende projecten verspreid. Zodat er zoveel mogelijk mensen worden geholpen. Het klinkt misschien raar maar ik doneer niets aan het SOS kinderdorp. Ze hebben daar ook dingen nodig maar omdat er in andere weeshuizen veel meer nodig is en omdat het SOS kinderdorp al geld van andere instanties krijgt hebben we besloten niet aan het SOS kinderdorp te doneren. Ik heb wel een band gekregen met de kinderen daar dus het voelt af en toe echt wreed maar ik weet ook dat andere kinderen het nog meer nodig hebben. Nu ga ik waarschijnlijk eerst ondergoed voor kindjes in een weeshuis kopen en ook schoenen voor een rugbyproject dat werkt met hele arme kinderen. Ook willen we medische apparaten kopen voor het ziekenhuis in Rio Ceballos. Verder moeten we nog kijken wie wat nodig heeft en hoe duur dat is. Maar met het geld dat overblijft kopen we voor alle weeshuizen wat boeken of speelgoed en lakens. Dat mist namelijk in ieder tehuis. Wanneer we weten wat iedereen nodig heeft, ga ik met de mensen van Projects Abroad de dingen kopen en het persoonlijk naar de projecten brengen. Ik weet niet of ik foto’s mag maken maar ik neem mijn camera voor de zekerheid maar mee.

Ook heb ik besloten wat ik ga doen en wanneer ik thuis kom. Ik heb mijn verjaardag dit jaar veranderd. Ik ben dit jaar op 2 of 3 april jarig. Ik wil namelijk zeker een feest geven hier. Natuurlijk om mijn verjaardag te vieren maar ook om afscheid te nemen die hier later niet meer zijn als ik terugkom. Ik ga namelijk 4 of 5 april beginnen met reizen en dan blijf ik tot begin mei weg. Ik ga eerst naar het Zuiden; Peninsula Valdes, Tierra del Fuego, Perito Moreno en Bariloche. Daarna wil ik naar het Noorden; Salta, Iguazu en Buenos Aires. Veel te zien dus en ik moet ook nog een dag naar het buitenland omdat ik hier 1 dag te lang ben voor mijn visum. Maar dat is geen probleem. Ik heb gisteren doorgegeven dat ik op 5 mei terug wil vliegen. Ik heb dus nog geen vlucht maar ik zal rond 6 mei terug zijn in Nederland! Toen ik hier kwam wilde ik echt niet alleen reizen, dat durfde ik echt niet, maar nu heb ik er zoveel zin in! Ik wil zoveel zien en doen dus ik ben bang dat ik te weinig tijd heb maar ik heb in ieder geval heel Argentinië gezien als ik weer terugkom naar het koude kikkerlandje!

Ik ben inmiddels aan de bussen gewend hier. Eerst was het nogal wennen. De bussen rijden hier nauwelijks op schema en bijna altijd komt er de hele tijd geen bus, en dan opeens 2 achterelkaar. Heel frusterend dus, want het komt vaak voor dat je een half uur moet wachten. Ook zitten ze vaak propvol, is er geen airco en doen veel mensen het raam niet open. Dus niet heel comfortabel maar goed. Ook schrok ik de eerste keren heel erg want de bus begint al te rijden als je net binnen staat. Een keer ging het zo snel dat ik me nog net vast kon grijpen, anders was ik naar buiten gevallen.
Er is alleen een ding waar ik niet aan kan wennen. Al de zwerfhonden. Het is zo sneu, echt op iedere hoek van de straat ligt er wel eentje. Ze zijn graatmager en kijken je met grote ogen aan. Gisteren hebben twee honden de hele weg naar de bushalte gevolgd. Echt zo zielig, ik zou ze het liefst allemaal meenemen naar Nederland.

Ik ben trouwens nog steeds op zoek naar de salsa lessen, het is inmiddels nog maar voor 3 weken maar ik ben al naar zoveel dansscholen geweest om te vragen. Sommigen hebben geen salsa, bij 1 school begint het pas in april en naar een andere kan ik niet omdat dat tijdens mijn werk is en ga maar door. Ik ga nu nog naar een andere school om te vragen en ik hoop dat ik daar nog even heen kan die laatste weken!

Nou dit was het weer voor nu.. Ik zal kijken of ik wat foto’s kan uploaden in het internetcafé,

Heel veel liefs en un beso grande,

Marlies

  • 12 Maart 2010 - 23:34

    Papa:

    Dag lieve Marlies,
    wat weer een verhaal joh. Elke keer krijg ik een plaatsvervangend gevoel van uitputting en een overvol hoofd van de indrukken van alle belevenissen. Het zijn bijzondere tijden voor je en het is heel leuk om te lezen dat je je steeds zekerder voelt. Je zult begrijpen dat we gemengde gevoelens hebben over het alleen gaan reizen, maar ik ben er ook bere trots op dat je het gaat doen. Fijn dat de bestemming voor het sponsorgeld ook concreter gaat worden. Klinkt goed allemaal en alle gulle gevers kijken met belangstelling uit naar de foto's (hopelijk mag het!). Het is inmiddels alweer half een, dus ik moet ook maar eens naar bed. Hoop je gauw weer even te horen. Heel veel plezier. Liefs en een knuffel. Papa

  • 13 Maart 2010 - 06:52

    Ron:

    Hoi Marlies,
    met bewondering volgen wij je verhaal daar in het verre Argentinië. Ben blij voor dat veel mensen het goed met je voor hebben. Geniet er van en Ina en ik blijven je nauwgezet volgen. Bedankt voor je prachtige verslagen.
    Dikke kus van ons X

  • 13 Maart 2010 - 08:17

    Sieka Boom:

    Hi Marlies,
    ik lees wel dat de dagen voorbij vliegen. Knap dat je je inmiddels over gegeven hebt aan hun cultuur. Hier foeteren we ook wel eens als de bus te laat komt, maar als ik lees hoe het in Argentinië is.....
    Fijn dat je je zo goed vermaakt. Als je het naar je zin hebt kun je veel aan.
    We hopen dat het werk in de huisartsenpraktijk je meer voldoening geeft. Heel veel succes Marlies en we blijven je volgen!
    Groetjes namens alle Boompjes

  • 13 Maart 2010 - 18:21

    Mama:

    Hallo lieverd,
    Dus je hebt weer eens gefietst!
    Ik denk zomaar niet dat jij een kilo vles opgegeten hebt....:)
    Kan Sabina je niet in contact brengen met vrienden/vriendinnen? Of helepen met het vinden van salsalessen?
    Volgens weeronline was het vandaag en wordt het morgen weer heel mooi weer bij jou!
    Ik hoop echt dat je in Rio Ceballos wat meer uitdaging vindt, het is jammer van je tijd als je je verveelt.
    Wat leuk dat het sponsorgeld aan zulke concrete zaken besteed gaat worden en dat je er dan ook zelf bij bent als het uitgedeeld wordt!
    Ik heb al op Google-maps gekeken waar je heen wilt, fantastisch! Ook was er in de bieb een reisgids van Argentinie zodat we een beetje met je mee kunnen reizen. (moet ik hem wel op tijd verlengen natuurlijk).
    Misschien kan Annemiek weer wat foto's voor je er op zetten?
    Nou meisje, blijf maar lekker genieten en doe voorzichtig, ook in de bus.
    Dikke knuffel van mama

  • 14 Maart 2010 - 18:53

    To Fekerel:

    Hey schatje :D!

    Tof verhaal echt heel leuk om te lezen, denk dat je wel wat veranderd bent als je eenmaal terug bent in NL. Ten goede, dat zeker.

    Een ideetje misschien: Bij panacea (studieverenigin geneeskunde groningen) heb je een comissie die "MASH" heet, deze verzamelen allemaal oud ziekenhuis materiaal voor het schenken aan goede doelen en ziekenhuizen in het buitenland.
    Misschien is het een idee om contact met hen te zoeken over een eventueel project/sponsoring? Wie weet wat ze voor je kunnen betekenen.

    mail adres: mash@panacea.nl

    Ik beloof je niks, want volgens mij werken ze hoofdzakelijk voor tanzania maar niet geschoten is altijd mis.

    Ik lees je verhaaltjes met plezier en een beetje jaloezie, ik weet dat je graag de opleiding doet die ik doe, maar weet wel dat ook jij erg erg erg leuke dingen meemaakt die zeer uniek en speciaal zijn.

    Pas goed op jezelf.

  • 16 Maart 2010 - 15:25

    Marjan Dik:

    Heee, Marlies, wat heerlijk om jouw belevenissen te lezen.
    Dan hebben wij het hier maar saai en koud. De eerste Sneeuwklokjes heb ik hier al wel gezien, en af en toe een mager zonnetje. We verlangen eigenlijk al heel erg naar de Lente en naar het opknappen van de tuin, plantjes kopen en de boel wat op vrolijken.
    Wat de Salsa lessen beteft, geen zorg. Die geven ze hier ook hoor bij de dansschool. Ik heb vorig jaar 20 lessen gehad. Heel gezellig en vermoeiend......
    Verder alles goed hier.
    Ik vind het fijn dat jij zo geniet, en kan met plezier zeggen dat ik trots ben op wat jij allemaal doet zo verweg van huis.
    Nog 1 verzoekje: Als het je lukt, stuur ons dan wat van die heerlijke warme zon.
    Mijn dank is groot.
    Hartelijke groeten van ons allen.
    x Marjan.

  • 17 Maart 2010 - 18:45

    Mama:

    Ik zag opeens de foto's. Leuk!!
    Ik verheug me er al op om je stem + uitleg erbij te horen!

    Liefs, mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Villa Allende

Marlies

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 29462

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 19 November 2014

Midden Amerika en Argentinië

04 Juli 2012 - 01 September 2012

Val de Loire 2012

03 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Sarzeau 2010

01 Februari 2010 - 30 April 2010

Vrijwilligerswerk in Argentinië!

16 Oktober 2009 - 16 Januari 2010

Au pair in Benicasim

03 Juli 2009 - 25 Augustus 2009

Sarzeau

Landen bezocht: