30 muggenbulten en een Dirty weekend verder - Reisverslag uit Villa Allende, Argentinië van Marlies Barsingerhorn - WaarBenJij.nu 30 muggenbulten en een Dirty weekend verder - Reisverslag uit Villa Allende, Argentinië van Marlies Barsingerhorn - WaarBenJij.nu

30 muggenbulten en een Dirty weekend verder

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

21 Februari 2010 | Argentinië, Villa Allende

Woow wat gaat de tijd snel! Ik bedacht me net wanneer ik mijn vorige verslag had geschreven en dat is alweer bijna 2 weken geleden. Ik moet dus nog goed van mijn tijd hier genieten want voor ik het weet ben ik weer in Delfzijl.

Allereerst weer bedankt voor alle reacties. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen want het is zo leuk om het te lezen en te weten dat ik deze verslagen niet voor niets schrijf;). Ook bedankt voor alle mails en krabbels. Ik heb helaas echt geen tijd om iedereen terug te schrijven. Ik heb het geprobeerd en ik heb alle mails die ik moest beantwoorden op mijn usb stick gezet, maar dan nog kom ik er niet aan toe. Ik zal proberen wat vaker een update te schrijven, dan bereik ik jullie allemaal in 1 keer en weten jullie wat ik allemaal gedaan heb en ga doen. Foto’s staan trouwens nog niet op deze site. Annemiek heeft voorgesteld om wat voor me te uploaden en ik denk dat dat een goed idee is want ik denk niet dat de computers het trekken in het internetcafé. Ik had laatst een kaart ontworpen op het internet en net toen ik bijna klaar was, alleen het adres nog hoefde in te vullen, liep de hele computer vast. Ook was dat de enige keer dat het lukt om te msnen.. dat wilde daarna niet meer dus sorry mensen, dat was waarom ik geen gedag had gezegd. Wel heb ik trouwens al wat foto’s op mijn hyves geupload en op mijn facebook zijn ook al een aantal te vinden.

Mijn vorige verslagje is nog van voor de tangoles en ik heb daarna nog zoveel gedaan, ik denk dat niemand het einde van dit verslag zal lezen omdat het waarschijnlijk enorm lang wordt.

Nou laat ik beginnen met de tangoles. Iedere week hebben we een social meeting met alle volunteers die willen komen. En die week was dat dus een tangoles. Na het werk in het SOS kinderdorp gingen we direct door naar Córdoba waar een deel van de groep al zat te wachten. We waren al wat te laat maar we hebben daarna nog zeker een half uur moeten wachten tot iedereen er was. Iedereen neemt de Argentijnse levensstijl over en dus is het niet erg als je (wat) te laat komt. Toen iedereen er was, gingen we op weg naar Tsunami Tango. Toen we binnen kwamen was er nog een les bezig en het was erg leuk om naar al die mensen te kijken. Ook dansten de leraren een tijdje samen en dat was zo mooi! Daarna was het onze beurt. We deden rustig aan en toen iedereen de basispasjes een beetje door had begonnen we echt te dansen. Er waren natuurlijk veel te weinig jongens dus ik vormde een danskoppel met Filipa. We wisselden af en toe tussen de mannenrol en de vrouwenrol. Het ging erg goed al denk ik niet dat ik de tango ooit helemaal zal leren. Na een tijdje stopten er steeds meer mensen met dansen en toen was het zo’n beetje afgelopen. Ik vond mijn eerste tangoles erg leuk en het ziet er ook mooi uit als mensen de tango goed kunnen dansen, maar ik hou toch meer van de salsa. Na onze tangoles zijn we met een groep wat gaan eten en daarna zijn Celia, Filipa, Joris en ik nog was wezen drinken in Córdoba. En toen rond 2.00 uur weer terug naar huis.

De avond daarna hadden we een etentje bij Joris thuis. Veel empanadas en gezelligheid maar weer een avond laat op bed. En vrijdag moesten we vroeg uit bed want dat was de dag dat we naar Cosquin Rock gingen. Cosquin Rock is een rockfestival ongeveer een uurtje van Códoba af. Het is het grootste festival van Argentinië en wij hadden kaarten voor alle drie de dagen. We hadden een camping gereserveerd die heel dichtbij het festival lag en we gingen vroeg weg om een goed plekje te krijgen op de camping. Het was erg warm en gelukkig hadden we een plekje met wat schaduw. Het was echt heel heet die dag dus toen we de tent hadden opgezet hebben we lekker in de schaduw met wat te drinken gezeten. Toen hebben we ook direct al met een Argentijns gezin gepraat en zijn we met ze op de foto geweest, maar helaas hebben we die nu niet meer:(. Toen Filipa ook aangekomen was (die moest ’s ochtends nog werken) gingen we op weg naar het terrein van het festival. Na een grondige fouilleersessie en nadat we ons kaartje 6 keer hebben laten zien, gingen we op weg naar het hoofdpodium. We waren de eerste dag met zijn zessen; Filipa, Joris, Celia, Roos, Eliza en ik. De muziek was echt super en het was heel gezellig maar na een paar uur werden Joris zijn camera en portemonnee gestolen. Erg balen en nadat er naar huis gebeld was om zijn pas te blokkeren, gingen Joris en Roos naar de tent. Wij bleven nog wel en hebben erg veel lol gehad bij de laatste band. Rond 2 uur was het afgelopen en toen hebben we bij de tent nog met een groep Argentijnen gepraat. Daarna gingen we toch de tent maar in en dat was erg knus. We sliepen met zijn 5en in een vierpersoons-tent. Ook hadden we 2 matjes die niets voorstelden, maar 1 slaapzak en verder helemaal niets behalve een pyjama. Ik werd dus erg stijf wakker de volgende ochtend. Die dag zijn we direct naar het centrum van Cosquin gegaan waar we aangifte moesten doen. We werden alleen van het ene kantoor naar het andere gestuurd en we waren rond 4 uur ’s middags pas klaar. En wat toen gebeurde was zo raar! We stonden op de bus te wachten en het de hele dag zonnig geweest. En toen opeens werd het helemaal bewolkt en begon het keihard te waaien. Er begon een heuse zandstorm en toen we in de bus zaten (die we haast niet zagen aankomen) begon het te hagelen. Gelukkig was het daarna ook zo weer droog maar het was wel een stuk kouder geworden. ’s Avonds op het festival begon het ook weer keihard te regenen maar we hebben het weer erg gezellig gehad! Margot, een Nederlands meisje en Sofia en Vanessa (die werken voor Projects Abroad) waren er ook. Ik had al wel besloten dat ik niet nog een nacht in de tent wilde slapen, ik had het echt ijskoud en aangezien we maar 1 slaapzak hadden en ik haast geen droge kleren meer had besloot ik naar huis te gaan. Samen met Eliza heb ik toen naar onze bus gezocht en toen we hem eindelijk hadden gevonden, moesten we nog een half uur wachten voor hij wegreed. Het was inmiddels 2 uur en de laatste bus naar Villa Allende vertrok om half 3. Die had ik dus gemist en toen heb ik in een cafeetje 45 minuten gewacht op de volgende bus. Het was echt enorm druk op het station dus ik bleef daar liever wachten dan een taxi. Mijn Spaans lerares had namelijk gezegd dat je beter niet in je eentje in een taxi kon gaan. Het regende inmiddels alweer keihard en door een vergissing heb ik toen nog een half uur buiten gewacht op de bus (wel onder een afdakje gelukkig). Eenmaal in Villa Allende werd ik opgehaald door mijn hostmoeder. Ik had haar gesmst of het alarm aanstond en toen kwam ze me ophalen. Het was toen inmiddels al een uur of 6 en toen ging ik dus maar lekker in mijn warme bed liggen. Die zondag ben ik niet meer naar het festival geweest, ik was erg moe en zag het niet zitten om weer 2 uur met de bus te moeten.

Het was trouwens ook erg schrikken toen ik een keer op een maandagavond thuis kwam. Er brandde licht in de keuken en ik liep zonder na te denken het huis in… Gaat natuurlijk het alarm keihard af! Ik schrok zo erg en ik was helemaal vergeten dat Filipa en Gringa (zo noemt iedereen mijn hostmoeder, gringa betekend roodharig) naar yoga waren. Gelukkig is het wel helemaal goed gekomen.
Eens kijken wat moet ik nog meer vertellen. Vorige week voelde ik me niet zo goed, ik was heel verkouden en sliep iedere nacht enorm veel omdat ik zo moe was. Ook had ik me maandag aan een vrucht geprikt en daarna kreeg ik een enorm lage bloeddruk. Filipa vertelde dat mijn gezicht en lippen helemaal grijzig werden. Gelukkig ging het snel beter maar het was zo raar. Ik weet nog steeds niet of het nou van die prikkel kwam.

Dinsdagavond hadden we weer een social meeting, dit keer gewoon bij het kantoor van de organisatie waar we wat gegeten en gedronken hebben. Ook gingen alle jongens voetballen en toen hebben we op de minitribune gezeten en hebben we daar wat gepraat. We werden wel erg geplaagd door de enorme stinktorren. Dit stinken zo erg als je ze aanraakt! Niet normaal. Toen we het weekend daarvoor naar die verjaardag gingen, zat er toen ik in bed lag eentje in mijn haar. Zo vies en daarna kon ik echt niet slapen door die geur.

Woensdagavond hadden we hier empanadas gegeten met Gringa haar zus, Joris, Claudia en een hostbroer van Joris. Weer erg leuk en de empanadas zijn hier zo lekker! Donderdagavond was het eindelijk een beetje rustig en omdat Gringa weg was, hebben Filipa en ik hiervan gebruik gemaakt door alleen een salade te eten. We eten namelijk zoveel vlees! En heel weinig groente dus dat was wel even fijn.

Vrijdag was ik naar het kantoor geweest om over wat dingen te praten. Ten eerste over mijn sponsorgeld. Omdat de kinderen helemaal geen speelgoed gewend zijn, wist ik niet zo goed wat ik met het sponsorgeld moest doen. Nu wordt daar over gepraat en dan zie ik wel hoe het gaat. Ook wilde ik praten over mijn verblijf hier. Ik heb namelijk besloten om nog een maand langer te blijven. Ook wil ik nog wat reizen maar dat weet ik nog niet hoelang. Er wordt als het goed is, nu gepraat over mijn placement van volgende maand en dan begin ik daar eerst aan en dan kijk ik welke placement ik wil verlengen, medicijnen of care.

Toen ik alles had besproken en naar de bushalte wilde lopen, begon het keihard, maar dan ook keihard te regenen! Gelukkig werd het na 15 minuten beter en toen ging ik op weg naar de bushalte. Alleen is de afvoer hier niet zo goed dus de straten waren veranderd in rivieren en dus stapte ik met een kletspoot in de bus. Ik zat in dezelfde bus als Celia en toen we bij onze halte uitstapten, moesten we op zoek naar een plek om over te steken. Het kruispunt waar we altijd uitstappen was echt helemaal onder water gelopen dus was waren eerst maar 100 meter verder gelopen, hier was nog steeds veel water maar het was wel wat beter.

Zaterdagochtend gingen we op weg naar Rio Ceballos. Het was een dirty weekend dit weekend. Dat betekent dat je ook in het weekend vrijwilligerswerk gaat doen. Dit keer was dit het bouwen van een klaslokaal met alleen maar natuurlijke bouwstoffen. Het is niet verplicht en aangezien we om 9 uur in Rio Ceballos moesten zijn, was er niet zoveel opkomst. Celia, Filipa, Joris, Annick, Vanessa en ik waren er van PA. Wel waren er heel veel andere mensen en het was erg leuk! Eerst hebben we met bamboestokken geraamte gemaakt (er stond al een soort huisje van palen en daartussen kwamen de bamboestokken). Daarna werd er klei gestampt, net als wijndruiven. Door het klei deden wij dan riet en dat stopten we tussen de bamboestokken. Het was echt zo super. We hebben 2 muren van bamboestokken gemaakt en 1 hele muur met klei besmeerd. Ik was helemaal rood van de klei en ik heb wel 15 kleine sneetjes in mijn handen en vingers van het riet, maar toch wil ik het nog eens doen. Er worden nog 7 lokalen gemaakt dus wie weet dat ik nog eens kan meehelpen.

Zaterdagavond was er een festival in Villa Allende. Het zou buiten in het amfitheater zijn, maar omdat het regende was het binnen. Het was een festival met Zuid-Amerikaanse muziek, maar toen wij er waren stelde het niet zoveel voor. We gingen rond half 1 weg omdat we naar een ander feest gingen, maar het festival bleek later ook nog heel leuk te zijn geweest. Maar goed wij gingen met de taxi naar een golfclub waar een technofeest werd gehouden. Ik ben gratis binnen gekomen en we moesten eerst een uurtje wachten voordat er echt wat meer mensen kwamen. Zelfs het bier was nog niet koud! Maar na dat uurtje was het zo super! We waren met heel veel mensen van Projects Abroad en iedereen heeft het echt heel leuk gevonden. Er was geen airco binnen dus het was snikheet maar toch heeft iedereen de hele avond gedanst. De muziek en de sfeer waren echt vet en toen we weggingen was het alweer licht (6.45). We zagen alleen geen taxi dus Joris en ik begonnen al te lopen, maar toen stopte er gelukkig een taxi naast ons en konden we daarmee naar huis.

Ik lag dus rond half 8 in mijn bed en ik werd rond 16.15u wakker! Daarna ben ik nog naar de markt in Córdoba geweest. Die is iedere zaterdag en zondagavond en het was zo mooi. Heel veel mensen, leuke dingen en het is in een hele leuke wijk. We waren er samen met Carole en een vriend van haar en later zijn we in een superleuk cafeetje wat wezen drinken. Helaas was er geen ruimte op het dakterras maar binnen was het ook supermooi en de zitzakken zaten ook lekker. Later kwamen Eliza en een vriendin ook nog dus vannacht was het weer 2 uur voor ik in bed lag.

Dit weekend gaan we met een hele groep van PA kamperen. Ik weet niet meer hoe de plaats heet maar we slapen in een lodge en er is direct daarnaast een rivier. En zoals het weerbericht er nu uit ziet, wordt het eindelijk weer zonnig dus dat wordt vast super!

Nou zoals jullie vast hebben gemerkt (als je alles hebt gelezen) heb ik het super naar mijn zin! Ik voel me een stuk beter als vorige week en het werk en mijn vrije tijd is super. De kindjes zijn erg lief in het SOS kinderdorp en ik ken inmiddels bijna alle namen. Soms is het wel lastig omdat de kinderen soms agressief zijn. Ook is er een meisje met schizofrenie, als zij komt spelen is het dubbel zo lastig want de kindjes zijn bang voor haar en niemand weet echt hoe met haar om te gaan. Spaanse les heb ik niet meer, mijn uren zijn al voorbij, maar Marisu heeft me gevraagd om deze week langs te komen als ik wil. Dat doe ik maar want ik kan nog veel aan mijn Spaans verbeteren. Maar eerst moet ik aan mijn betogen voor de decentrale selectie werken. Het is erg moeilijk om daar hier zo aan te werken, weinig tijd en weinig beschikking over internet, maar het moet toch gebeuren en vandaag ben ik goed bezig geweest (ondanks dat ik mijn usb hier niet had, waar alle documenten opstonden).

Nou voor de diehards die alles hebben gelezen;

Heel veel liefs en besos

Marlies xx


Ps. Terwijl ik dit schreef ben ik weer een aantal keer op mijn enkels geprikt door de muggen. Zelfs de bescherming met 50 procent deet werkt niet en intussen zit op iedere vierkante centimeter van mijn enkels wel een muggenbult.

  • 23 Februari 2010 - 12:09

    F:

    Test

  • 23 Februari 2010 - 12:38

    Mama:

    Lieve Marlies,

    Dat rare 'berichtje' hierboven is van mij want gisteravond en vanochtend lukte het helemaal niet om een reactie te plaatsen!
    Dat was heel jammer voor papa want die had een heel verhaal getypt.
    Wat weer een leuk en enthousiast verhaal joh, het doet ons echt goed om dat allemaal te lezen!
    Goede oplossing om Annemiek de foto's erop te laten zetten, zo kan ook iedereen zonder Hyves of Facebook de foto's zien :) !
    Vervelend dat die muggen zo DEET-resistent zijn, hebben ze daar niet een nog gemener middeltje?
    Ik hoop dat je zo enthousiast blijft en dat het weer een heel leuk weekend wordt in die lodge bij de rivier!

    Veel liefs van mama

  • 23 Februari 2010 - 16:30

    Latoya:

    Heey Marlies
    dat was wel een heel lang verhaal:P
    maar ik heb alles gelezen hoor:P

    maar het is leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt

    en al die feestjes en festivals vet cool!
    wel balen van al dat regen en die muggen en vieze torren
    zomaar in je bed ieeeuhwww!

    maar al die andere leuke
    dingen maken het alemaal weer goed he;)

    Nou veel plezier nog!
    LiefSs

  • 23 Februari 2010 - 16:41

    Annemiek :

    Hey marlies,

    Had hetzelfde probleem als papa en mama, je kon op de een of andere manier geen berichtjes plaatsen. Gelukkig wel foto's ;). Maar heel fijn om zo te lezen en te zien dat je het zo naar je zin hebt. Groot gelijk dat je lekker nog wat langer blijft.

    Veel liefs
    Annemiek

  • 23 Februari 2010 - 19:08

    Reina Renes:

    Hoi Marlies
    Het klinkt misschien wat afgezaagd maar ik had je gisteren al een berichtje gestuurd maar zag dat hij niet geplaatst was. Eerst stonden er nog geen foto's op en kort daarna wel dus ik dacht wie weet ligt het daar aan. Nu kijk ik weer even en zie dat ik niet de enigste was met dit probleem. Best wel grappig hoor, dacht ik gisteravond he ik ben de eerste die reageert en lukte het niet.
    Nou Marlies reken maar dat er velen met mij het hele verslag van jou hebben/gaan gelezen. Ik ben er echt even voor gaan zitten met een kop koffie, 2 koppen zelfs.
    Geweldig om het allemaal te lezen, wat heb jij daar een leuke tijd en wat maak je veel mee. Dat nemen ze je nooit meer af deze mooie ervaring. Ik hoop dat het je lukt dat je er een maand langer kunt blijven. Ik wens je veel succes en plezier toe met je werk en geniet nog volop daar. Maar dat doe je wel als ik zo je enthousiaste verhaal lees.
    Ik kijk nu alweer uit naar het volgende.
    Groetjes van ons allemaal

  • 27 Februari 2010 - 12:23

    Annika!!:

    Hee lekkerding :D
    Ik ben blij dat het zo goed gaat en dat je het erg naar je zin hebt!! We moeten je dus nog een maand langer missen:O Dan ben je hier ook niet op je verjaardag:O Maar ja, zolang je het maar naar je zin hebt ben ik blij voor je;) O ja heb het hele verhaal gelezen hoor, niet zoveel moeite als je zo enthousiast schrijft:P Ik heb vandaag mijn brief op de post gedaan, ze ging hem zelfs wegen dus het blijkt maar weer hoe zo'n lange brief het geworden is:P
    (K) Ansje

  • 28 Februari 2010 - 18:29

    Opa En Oma:

    Lieve Marlies,

    Ook wij genieten mee van je verslagjes. We zijn heel blij dat je het zo naar je zin hebt! Maar we vinden je wel heel ver weg zitten en nu blijf je ook nog langer weg!
    Maar we moeten eerlijk zeggen dat deze vier weken toch omgevlogen zijn.
    Doe voorzichtig en pas goed op jezelf.
    Veel liefs en een knuffel van opa en oma.

  • 01 Maart 2010 - 23:02

    Margot Van Keulen:

    Ha ouwe cordobaanse vriendin! Onee... villa allende! Beetje jammer, haha. Was lache weekend he! Ga jij over 30 daagjes alweer weg? god, god gaat toch ook snel.. xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Villa Allende

Marlies

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 29416

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 19 November 2014

Midden Amerika en Argentinië

04 Juli 2012 - 01 September 2012

Val de Loire 2012

03 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Sarzeau 2010

01 Februari 2010 - 30 April 2010

Vrijwilligerswerk in Argentinië!

16 Oktober 2009 - 16 Januari 2010

Au pair in Benicasim

03 Juli 2009 - 25 Augustus 2009

Sarzeau

Landen bezocht: